Czy skuteczność produkcji dźwiękowej zależy od barwy głosu?
Tak oczywiście, ale niekoniecznie określona barwa głosu lektora jest gwarantem sukcesu w specyficznej produkcji dźwiękowej. Wyobraźmy sobie lektora o niskiej barwie głosu np. lektora Janusza, który zostaje zatrudniony do przeczytania reklamy na temat kremów nawilżających dla kobiet. Jeśli taka jest konwencja kampanii reklamowej, ta barwa głosu może się sprawdzić, ale generalnie do nagrań reklam na temat kosmetyków dla kobiet lepszy będzie głos kobiecy o delikatnej barwie taki jak głos Uli lub Magdaleny. Nisko brzmiące męskie barwy głosów sprawdzą się lepiej w branży motoryzacyjnej.
Barwa głosu a charakter produkcji
Od barwy głosu użytego w produkcji dźwiękowej zależy to, czy dotrzemy z przekazem do naszego odbiorcy. I to niezależnie od tego czy chcemy sprzedać produkt, czy przyciągnąć uwagę słuchacza audiobooka. Czasami zaś wręcz przeciwnie. Barwa głosu może zdecydować o tym, czy lektor „podłożony” w filmie zagranicznym będzie nam przeszkadzał, czy będzie na tyle neutralny, że nie będziemy zwracać nie niego uwagi. Najlepszym przykładem neutralnej barwy głosu może być w tym przypadku Stanisław Olejniczak.